Niddy noddy

Nummer 7 van mijn lijstje onthaast-voornemens: liever zelf maken dan kant en klaar kopen.
Dat heb ik meteen in de praktijk gebracht met een Niddy Noddy.
Een wat?
Een niddy noddy dus. Volgens mijn spinjuf de naam voor een kuifpapegaai, maar meer algemeen gebruikt voor een haspel om gesponnen wol op te winden tot een streng.

Ik had na een week nijver spinnen een mooie spoel vol garen.

20130829-160213.jpg

Om dat nu gebruiksklaar te maken moet het tot een streng worden gewonden. Daar komt de niddy noddy in beeld.
Er zijn prachtige exemplaren te koop van hout, maar die zijn ook duur. Ik vond een werkbeschrijving om er zelf een te maken. Die is hier te vinden. Dat zag er eenvoudig uit, dus toog ik naar de Gamma.

Ik kocht:
– Één pvc-buis, die ik liet zagen in een stuk van 30,5 cm en vier stukken van 11 cm;
– twee t-stukken voor diezelfde maat pvc-buis
– vier afdekdopjes voor diezelfde maat pvc-buis.

Deze knutselde ik dan in elkaar, zo dat de twee korte kanten haaks ten opzicht van elkaar aan de lange kant vast zitten. Oke, een fotootje ter verduidelijking:

20130829-160756.jpg

Omdat ik het grijs van de buis wel erg lelijk vind, heb ik het geheel omwonden met wasi-tape, had ik nog ergens liggen.

Totale kosten: €11,63.

Hoe gebruikt men zulks dan? Je knoopt het uiteinde van de draad aan een van de korte kanten. Die kant hou je links en boven, zodat de onderste korte kant naar je toe wijst. Vervolgens ga je de draad winden over de vier korte kanten volgens het schema links, achter, rechts, voor. Dit herhaal je tot je aan het einde van de draad bent.
Die knoop je vast aan je beginnetje, en met een los draadje knoop je elk van de vier strengen bij elkaar. Dan schuif je een van de afdekdopjes eraf, om de streng gemakkelijk van je niddy noddy af te kunnen halen.
Et voila, klaar is klara!

Nu weet ik meteen ook hoe lang de draad is. Deze niddy noddy meet namelijk 1,5 meter per winding. Bovenstaande spoel vol leverde 35 omwindingen, dus de draad is maar liefst 52,5 meter.

I love it when a plan comes together.

20130829-161342.jpg

Geef een reactie

