Lijstje

Vanaf 1 september heb ik geen vaste baan meer. Een combinatie van persoonlijke keuze en reorganisatie op het werk.
Ik ben nog erg aan het wennen aan de gedachte. Loslaten is lastig, en levert me veel onrust op in lijf en hoofd. Ik krijg uiteraard voortdurend de vraag van mensen om me heen: en nu? Wat ga je doen? Heb je al iets anders?
Het antwoord ligt een beetje ingewikkeld. Ik ga voor een deel van mijn tijd als supervisor aan de slag. Verder liggen er een aantal schrijfklussen (veelal onbetaald) waar ik nu eindelijk aan toe hoop te komen. En ik wil over een tijdje graag weer in mijn eerste beroep, tevens eerste liefde, als gemeentepredikant, aan de slag. Maar nu nog even niet.

Wat ik vooral graag wil, is tijd hebben. Op de BBC heb ik een programma gevolgd over een predikant die zonder geld probeerde te leven. How to lead a simple life, heet het. Inspirerende, eerlijke en grappige serie. Wat me vooral is bijgebleven, is zijn ervaring van de waarde van tijd. Minder geld verdienen, betekende voor hem dat hij meer tijd kreeg, voor zichzelf, voor zijn parochianen, voor nieuwe ideeën.

Mij spreekt dat tijdsaspect aan. Het afscheid van mijn baan betekent voor mij onder meer niet meer zoveel forensen en onderweg zijn, minder haast en deadlines. (Het betekent overigens ook niet meer geïnspireerd worden door studenten en collega’s, dat zal ik missen).
Ik merk dat het mij nog moeite kost om mijn tempo aan te passen aan mijn nieuwe staat van zijn. Daarom een lijstje met goede voornemens om mijn tijdsbeleving te verlangzamen.

1. Elke middag een pot thee zetten, in plaats van even snel een koffie uit de espressomachine te jagen. En die pot dan laten trekken en niet een kopje huppethee zetten door er even snel een zakje door te slingeren.

20130828-153745.jpg

2. Lopen in het voetgangersgebied in ons dorpie, in plaats van toch ff gauw fietsen en ondertussen rondspeuren of er geen bekeurders op de loer liggen.

3. Uit het raam kijken. In de woorden van mijn favoriete songwriter Adam Duritz: If you never stared off into the distance, then your life is a shame (Mrs Potters Lullaby).

4. Het komend jaar geen snelheidsovertredingen maken. We hebben het CJIB al genoeg gesponsord voorlopig. Mindfulness op wielen: wij komen er ook.

5. Breien en spinnen gewoon omdat het kan.

6. Elke week iets opruimen. Een la, kast, de gang. Nou ja, de gang nog even niet (ik ben Hercules niet).

7. Liever dingen zelf maken dan kant en klaar kopen. Voorlopig geldt dat vooral voor voedsel, maar wie weet hoe handig ik word.

Een beetje lijstje gaat natuurlijk tot tien, maar dit vind ik al heel wat. Ben benieuwd wat het me oplevert. Ik hou me aanbevolen voor suggesties.
Nu ga ik 1 en 3 eerst maar eens in combinatie in de praktijk brengen.

20130828-155002.jpg

Geef een reactie

