Kunst!

Mijn eerste kennismaking met beeldende kunst was toen ik een tiener was. Ik zat in 4 VWO en moest een werkstuk maken over Vincent van Gogh. Ons gezin woonde op de Veluwe, dus na wat gezeur kreeg ik mijn ouders zo ver om een keer met me naar het Kröller Müller Museum te gaan. Dat was immers om de hoek.
Dus op een zaterdag togen wij naar Otterlo, naar het Nationaal Park de Hoge Veluwe.
In het museum viel ik van de ene verbazing in de andere. Ik was verkocht, door alles wat ik zag, ook al begreep ik van het meeste weinig.
Mijn ouders stonden ondertussen ongeduldig op me te wachten. Zij wilden liever fietsen in de natuur. Natura Artis Magistra, dat is ook weer waar. Maar sinds die zaterdag trilt er bij mij ergens van binnen ook een snaar voor wie met verf en doek, kleur en vorm, dode materie toch het geheim van het leven wil vangen. Die kennismaking via het werk van Van Gogh was het begin van een levenslange fascinatie.

Onlangs ontdekte ik dat de firma Opal garens maakt die geïnspireerd zijn op kunstwerken. Hoe cool is dat? Sokken breien met het kleurenpalet van grote meesters? Aangezien ik van ieder talent tot schilderen ben verstoken, is dit toch wel de manier waarop ik het dichtst kom bij kunstzinnigheid.

Hier mijn Van Goghs:

20130629-113738.jpg

Geïnspireerd op zijn nachtschilderijen:

20130629-114257.jpg

En mijn sokken a la Friedrich Hundertwasser:

20130629-114157.jpg

De gelijkenis is toch frappant:

20130629-113957.jpg

Als dit niet postmodern is, weet ik het ook niet.

Geef een reactie

