Puzzeldeken

Onlangs meldde iemand op Twitter dat ze de Hue Shift Afghan ging breien. Ik googlede het en was meteen verkocht. Die wil ik ook.

20130621-174722.jpg

Kijk zelf even hier.

Helaas is het patroon alleen in Amerika te koop. De webwinkel Knitpicks verstuurt niet naar Nederland, zelfs geen pdf.
Dus zit er niks anders op dan op basis van foto’s en fora het patroon maar bij elkaar te puzzelen. Lang leve internet.

Bij wolwinkel Modilaine in Utrecht kocht ik het garen. Het origineel is gebreid met acryl, naald 4, Knitpicks Brava. In Utrecht vond ik een alternatief: Bravo van Schachenmayr. Ook acryl, zelfde dikte, 133 m op 50 gram. Ik kocht 22 bollen in 11 kleuren. Eigenlijk hou ik niet zo van acryl. Wol is natuurlijker, de kleuren zijn vaak dieper en het voelt zachter. Maar dit garen heeft als groot voordeel dat het crisisbestendig is, want goedkoop. Voor minder dan 30 euro had ik een tas vol prachtige kleuren.

20130621-175342.jpg

Tien kleuren worden gebruikt voor de vierkanten, het donkerblauw is voor de buitenrand. Na wat getuur naar foto’s en gepuzzel heb ik het volgende kleurenschema gededuceerd:

20130621-175605.jpg

De deken wordt gebreid in 4 delen van 5×5 vierkantjes, die aan elkaar worden gebreid.

Tijd om te beginnen.
Nodig: 1 paar breinaalden nr.4
1 rondbreinaald nr. 4, 40 cm lang.
Garen: 11 x 100 gr. Acryl in 11 verschillende kleuren.

Eerste vierkant, kleur A-A.
Zet 49 steken op met kleur A. Dit is toer 1. Markeer de middelste steek.
Toer 2: 24r, 1av, 24r.
Toer 3: 23 r, 1afh, 2 samenbreien, afgehaalde steek overhalen, 23 r.
Toer 4: 23 r, 1 av., 23 r.

Herhaal toer 3 en 4, steeds met een steek minder aan weerszijden van de middelste steek, totdat er drie steken over zijn. Deze vormen het begin van het volgende vierkant.

Wordt vervolgd.

20130621-181222.jpg

One thought on “Puzzeldeken

Geef een reactie

