Linnensteek

Wat te doen met restjes wol? Na elk afgemaakt project hou ik wel wat over. Al verschillende keren ben ik begonnen aan een omslagdoek, deken of plaid om deze restanten te verwerken. Maar op de een of andere manier vind ik het resultaat nooit zo mooi.
Terwijl het idee toch bijzonder is. Stel ik heb straks een plaid af. Dan kan ik precies terughalen welke sokken, sjaals en truien er ten grondslag aan hebben gelegen. Dat lijkt me mooi.
Maar ja, nu nog zo ver zien te komen.

Ik ben nu op weg met iets dat goede kansen heeft. Het is gebaseerd op een patroon met de naam Mini mania. Een simpel patroon, bedoeld als sjaal.
Nodig is een verzameling minibolletjes wol van ongeveer gelijke dikte, en een rondbreinaald nr 5.

20130614-121958.jpg

Ik heb 250 steken opgezet, maar je kunt natuurlijk ook gaan voor groot (300), groter (400) of grootst (500). Met 250 steken wordt de deken denk ik zo’n 1,5 meter breed.

Ik ben begonnen met een redelijk dikke kwaliteit wol en heb twee toeren ribbelsteek gebreid.
Vervolgens brei ik de rest in linnensteek.
Dat gaat als volgt:
Oneven toeren: 1r, draad naar voren, 1 afh, draad naar achteren, herhalen tot het einde
Even toeren: 1 av, draad naar achteren, 1 afh, draad naar voren, herhalen tot het einde.
Let erop dat je steeds de steken breit die je in de vorige toer hebt afgehaald en andersom.

Na elke vier of vijf toeren brei je een andere kleur. Ik denk niet teveel over de combinaties na, ik doe maar wat eigenlijk en laat het resultaat min of meer aan het toeval over.

20130614-122556.jpg

20130614-122615.jpg

Het resultaat is een breisel dat er uit ziet alsof het is geweven. Het voelt heerlijk zacht. En de kleuren lopen prachtig in elkaar over, met steeds kleine spikkels die de volgende kleur al aankondigen.
De linnensteek schiet niet erg op, je maakt er geen meters mee. Maar voor deze deken vind ik dat niet erg. Ik heb de tijd. En ik kan zo steeds nieuwe bolletjes toevoegen van projecten waaraan ik nog niet eens ben begonnen. Het is dus onvoorspelbaar hoe het er uiteindelijk uit zal zien.
Het zal onder mijn handen groeien.

Geef een reactie

