Klassiekers

Een paar weken is het er nu. Het nieuwe liedboek voor de kerken. Meer dan 1000 liederen, oud en nieuw, uit verschillende tijden en plaatsen. In een mum van tijd was het uitverkocht bij onze boekhandel. Ik kon nog net een jongereneditie bemachtigen. Ik heb niet alleen liederen, maar ook fijne kwisjes, weetjes en feitjes erbij, gratis en voor niks.

20130607-194801.jpg

Het is een mooi liedboek, goed dat het er is. Liederen kunnen er niet genoeg zijn.
Toen ik het in handen kreeg, was mijn eerste impuls om de nieuwe liederen te bekijken. De oude, uit het Liedboek van 1973 ken ik immers al.
Daarom was ik verbaasd om te zien en te horen dat er mensen registers hebben ontwikkeld waarmee juist de gouwe ouwe makkelijk terug te vinden zijn. Als je een oud liedje wilt zingen, pak dan het oude liedboek, zou ik denken.
Kennelijk zijn er ook hier weer grote verschillen tussen mensen: zij die uitzien naar wat nieuw is, en zij die graag vasthouden aan wat vertrouwd is.
Dat zijn er trouwens in het nieuwe liedboek nog heel wat. Klassiekers genoeg, te midden van het jonge spul.

Geïnspireerd door deze exercitie langs oud en nieuw, ben ik ook aan een klassiek breipatroon begonnen. De Clapotis. Volgens mijn breibijbel van Jane Brocket een van de meest gebreide patronen op websites als Ravelry en Knitty. En als je het googlet, in het engels of het Nederlands is het inderdaad verbazingwekkend hoeveel hits je krijgt.
De Clapotis is een omslagdoek, die je ook als sjaal kunt breien. Een flexibel patroon, dat in veel garens mooi is (zie de afbeeldingen bij google) en zo breed en lang gebreid kan worden als je zelf wilt.

20130607-195057.jpg

Het patroon is gratis te verkrijgen op Knitty. En in het Nederlands hier.
Ik brei het met het garen Drops Delight, in een mooie kleurstelling met groen/blauwtinten, op pen 5. Ik heb in sectie 2 van het patroon 4 herhalingen gedaan in plaats van de 6 die zijn aangegeven. Zo wordt het meer een sjaal, al is het nog steeds vrij breed. Ik denk dat 3 herhalingen ook mooi was geweest.
Ik heb krap twee bollen, ik ga kijken hoever ik daarmee kom. Anders bestel ik nog een bol erbij.
Het leuke van het patroon zijn de ladders die ontstaan doordat je op gezette tijden een steek laat vallen en helemaal uitrafelt. De sjaal wordt als een parallellogram gebreid, wat een mooi effect geeft van diagonale verkleuringen.

Zit het me dwars dat al duizenden mensen een clapotis-sjaal hebben gebreid? Niet in het minst. Net zo min als het me dwars zit dat al miljoenen mensen psalmen hebben gezongen. Ik voeg graag mijn stem in het koor van alle tijden en alle plaatsen.

Geef een reactie

