Theemuts

Laatst vroeg iemand me waarvan ik droomde. Nou had ik natuurlijk moeten antwoorden: van wereldvrede, een academische carriere, een boek schrijven dat de wereld verandert… Maar niets van dat al. Ik antwoordde, heel impulsief: van een simpel bestaan met een kat en een moestuin.
Nu zit dat er voorlopig niet in. Mijn lief is allergisch voor katten, en groene vingers heb ik nooit gehad.
Maar bij het simpele bestaan hoort meer. Bijvoorbeeld: minder vaak van huis zijn. Meer tijd hebben. Minder consumeren en meer produceren. Genieten van eenvoud.
Breien is voor mij een manier om in enige mate zelfvoorzienend te zijn. Iets maken, in plaats van het kant en klaar kopen, daarvan word ik innig tevreden.
Dt geldt ook voor voedsel, vandaar die droom van een moestuin. Goed beschouwd maak je dat niet, maar verbouw je het, maar soit.
Afgelopen weekend vond ik in de NRC een recept voor granola. Cruesli, maar dan zelfgemaakt. Ik ontbijt altijd met cruesli, maar er is altijd wel iets mis mee: te zoet, te droog, te gruizig, te duur… Ik ontdekte dat het echt supereenvoudig is om te maken: één tripje naar de natuurwinkel en na een uurtje ( waarvan 40 minuten oventijd) heb je een smaakbom van jewelste.

20130604-143149.jpg

Ik hoef nooit meer andere.
Bij dit autarkische ontbijt hoort natuurlijk een kopje thee. Maar dan wel uit een pot met een zelfgebreide theemuts. Het patroon komt uit het geweldige boek ‘de kunst van het breien’, waar ik al eerder over schreef.

20130604-143241.jpg

De muts is gemaakt van twee identieke lapjes, gebreid met twee draden per kleur, die afwisselend worden gebreid. Daardoor ontstaat de gegolfde structuur. Bij het sluiten van de naden hou je twee forse openingen vrij voor de tuit en het handvat van de theepot. Het originele patroon heeft een pompon op de top, maar mijn theepot heeft een deksel met een topje, dus ik heb ervoor gekozen hier een opening te laten. In twee avonden was de theemuts klaar. Ideaal voor restjes wol in levendige kleuren.

Met een kopje thee en een schaaltje home made granola begint iedere dag zo met een stukje van mijn droom.

20130604-144025.jpg

Geef een reactie

