Samen breien

Breien is leuk, samen breien is leuker.
Zien breien doet breien.
Al die tegeltjeswijsheden bevatten waarheden als koeien.
Breien is aanstekelijk, zo heb ik bijvoorbeeld gemerkt in mijn dialooggroep.
Tijdens onze reis naar Libanon had een van ons een bol gekleurde wol meegebracht. Ze had er geen grootste plannen mee.
‘Het is zo lang geleden dat ik heb gebreid, ik begin gewoon aan iets, ik zie wel wat het wordt’.
Een stuk of vijftig steken opgezet, en breien maar.
Het begon voorzichtig met een ribbelsteek.
Maar het duurde niet lang of iemand zei: ‘Weet je wat ook leuk is? Gerstekorrel! Ik doe het wel even voor’. Een ander wilde ook wel een stukje en zo ontstond een lap met een staalkaart van steken.

20130218-102004.jpg

Breien bleek een goed tijdverdrijf te zijn tijdens de vele lezingen die we in het kader van het project over ons kregen uitgesproken. Het bevordert de concentratie, en het verhindert dat je in slaap valt. Opeens begrepen we de studenten uit de jaren ’80 beter, die met hun breiwerk de collegezalen bevolkten. Niks truttig, gewoon heel zen!

20130218-102256.jpg

Het breiwerk is weer mee terug naar Nederland gegaan. Ben benieuwd of het nog eens opduikt tijdens een van mijn colleges!

3 thoughts on “Samen breien

  1. Dag, zou ik voor een NOSTER onderzoek (over oud promovendi) uw email adres mogen ontvangen? (kdvaneijkelma@gmail.com). Charlotte van der Leest zal een e-mail toesturen met wat meer informatie. Er wordt verder niets gedaan met de gegevens. Alvast heel hartelijk bedankt!

    Met een hartelijke groet,

    Kimberley van Eijkel

Geef een reactie

