Verschil moet er wezen

Op de een of andere manier zit in mijn hoofd het idee dat de twee sokken van een paar er hetzelfde uit moeten zien. Wat de maat betreft is dat vooral erg handig. Maar ook het patroon is vaak het mooist als het min of meer gelijk er uit ziet.
Maar laatst ontmoette ik een vrouw die me vertelde dat ze altijd expres twee verschillende sokken breit. Gewoon, omdat ze dat leuker vindt. Ze trok spontaan haar laarzen uit om het me te laten zien. Inderdaad, twee sokken in dezelfde kleurstelling, maar met verschillende streeppatronen. Erg mooi.

Wat een verfrissende gedachte.
Verschil is geen fout, geen teken van falen, geen vervelend en onhandig verschijnsel dat zo snel mogelijk opgelost moet worden. Verschil is daarentegen iets waar je ook plezier aan kunt beleven.
Dat geldt op allerlei terreinen van het leven. Religie bijvoorbeeld. In de afgelopen twee jaar heb ik deelgenomen aan een internationaal project voor interreligieuze dialoog. Ik heb daar vooral geleerd hoe inspirerend en uitdagend het is om te spreken, te vieren, te shoppen, te koken, te eten, te dansen en te reizen met mensen die anders denken en geloven dan ik zelf. Soms schrijnt en schuurt dat, soms bevreemdt het, maar het is vooral bijzonder en leuk en goed.
Mijn leven en denken wordt er ruimer en rijker van.
Wat met religie mogelijk is, moet dan toch zeker ook met sokken kunnen. Blij zijn met verschil, ervan genieten dat het een anders is dan het ander. Afwisselen met kleur, met de plaats van een kabel of boordsteek, opeens komt er een wereld aan mogelijkheden bij.

20130126-165404.jpg

Met veelkleurig of zelfstrepend garen, is het best lastig om twee gelijke sokken te breien. Je moet bij de tweede sok goed bedenken waar je moet beginnen, en vaak kost je dat een behoorlijk stuk van de bol wol.
Bij bovenstaande sokken is het niet helemaal gelukt. Maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg.
De sokken horen duidelijk tot hetzelfde paar, al zijn ze niet helemaal gelijk.
Ik heb de hielen en tenen met een dubbele draad gebreid, om ze wat steviger te maken. Daardoor is ook de kleur op die plekken veranderd.

Deze sokken gaan mee naar de dialoogweek in Beiroet waar ik volgende week naartoe ga. Om me eraan te herinneren dat verschil de wereld een stuk interessanter en veelkleuriger maakt. Beter de diversiteit vieren, dan eenheid afdwingen.

20130126-165932.jpg

Geef een reactie

