Groene sokken

Ik heb een hekel aan koude voeten. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom ik sokken brei. Op onze koude stenen pastorievloer zijn lekkere wollen sokken een must.
Als ik koude voeten heb, ben ik helemaal koud, hoe hoog ik de verwarming ook opstook. En omgekeerd, met warme voeten vergeet ik soms zelfs om de verwarming aan te zetten.
Logisch, dacht ik daarom, toen ik dit breipatroon van Greenpeace ontdekte. Een patroon voor warme wollen sokken, om het milieu te sparen. Je wordt er twee keer warm van, een keer van het breien en vervolgens van het dragen. En met een natuurproduct als wol op de pennen verwerf je je als vanzelf een plekje in de milieu-hemel.
Je vindt het patroon hier: greenpeace sokken.

Het zijn sokken voor gevorderden, zegt Greenpeace. En inderdaad, het patroon is niet erg standaard. De boord en het been zijn prima te doen. Maar daarna wordt het patroon eigenzinnig.
Met grijs brei je eerst de hele voorvoet tot en met de voorkant van de teen.

20130113-191915.jpg

20130113-191922.jpg

Vervolgens wordt met groen de hiel en de zool er aan vastgebreid.
Het was voor het eerst dat ik op deze manier een sok brei. Eerst de voorkant, dan de achterkant, het is de zoveelste mogelijkheid die een nederige sok in zich draagt.

Het levert een lekker warme en bijzondere sok op.
Dus de verwarming kan weer een graadje lager. Nu nog even mijn aureool opzoeken.

20130114-094933.jpg

Geef een reactie

