Geven en krijgen

Het is zaliger te geven dan te ontvangen. Dat is een mooie bijbelse wijsheid. Breien voor een ander is heel bevredigend om te doen. Een muts voor mijn schoonkind, een sjaal voor mijn dochter, sokken voor een vriendin, het wordt allemaal geleverd met ingebreide liefde.
Breien voor een ander kent een lange traditie. Toen ik predikant was in een klein Brabants dorp, ontmoette ik daar oudere vrouwen die eindeloos lapjes breiden, die verwerkt werden tot dekens voor behoeftigen in koude verre oorden. Ook sjaals en omslagdoeken breien voor het goede doel is een bekend verschijnsel.
Het is zalig te geven, dat is zeker waar.
Maar o wat is het ook geweldig om, volkomen onverwacht, iets te ontvangen. De afgelopen week stond mijn dierbare vriendin J. opeens voor mijn neus met een vest. Ik had haar er al maanden aan zien breien, had het patroon bewonderd en het garen. Nu was het vest af, en… te klein uitgevallen voor haar. Ik mocht het hebben. Er moesten alleen nog een paar knoopjes aan.

20130105-110401.jpg

Dat kon geregeld worden. Een paar prachtige knoopjes gekocht bij Wester in Barneveld.
Het is een mooi vest. En nog veel mooier: elke keer als ik het draag, voelt het als een knuffel van J.

Geven mag dan zaliger zijn, een onverwacht geschenk krijgen is als een zonnestraal op een grijze dag.

20130105-111048.jpg

One thought on “Geven en krijgen

Geef een reactie

