Donkere dagen

Dit zijn de donkere dagen van november. De wereld wordt grijzer en stiller, of soms ook juist stormachtig. De dagen worden korter en om vier uur ’s middags valt het donker al in. In de kerk vieren we in deze periode de gedachtenis van de gestorvenen, op de zondag voordat de adventstijd begint.
De afgelopen dagen hielden herinneringen me bezig, aan mensen die er niet meer zijn. Ik moest denken aan mijn opa’s, Groninger mannen van weinig woorden, elk met een eigen talent voor de kunst van het leven. Ik dacht aan een oom, jong gestorven, en aan tantes die er ook al niet meer zijn.
Ik dacht aan mijn beide oma’s. De ene haalde alles wat ze op zondag breide ’s avonds weer uit. Want op zondags werk rust de zegen van de Heere niet. Altijd als ik op een zondagmiddag lui op de bank zit, tevreden te breien, denk ik aan haar. Oma, zeg ik haar in gedachten, God kijkt vast met een glimlach neer op mijn simpele gevoel van geluk.
Mijn andere oma breide slofjes. Ik heb haar nooit met iets anders gezien. Ontelbare slofjes, voor kinderen, schoonkinderen, kleinkinderen, goede doelen… Simpele warme slofjes, allemaal met evenveel liefde gemaakt.
En ik dacht aan mijn vader. Die met zijn grijze wollen sokken was vergroeid. Hij droeg ze zelfs in sandalen, met een korte broek. Mussen konden van het dak vallen, mijn vader hield zijn sokken aan.
In de donkere dagen van november word ik bezocht door de stemmen en gezichten van mensen die er niet meer zijn. Ik herinner me hen met liefde en genegenheid.

Dit is een goede tijd om kaarsen te branden. Tegen de mist, de kou en het donker. Tegen verdriet en somberte. Dat is advent. Licht dat terugkomt, hoop die niet sterven wil, vrede die bij ons blijft.

20121126-150535.jpg

Geef een reactie

