Alles gekleurd

Denk je er over om ook eens een sok te gaan breien? Denk er dan nog eens goed over na. Want voor je het weet ben je verslaafd. Ik begon in het voorjaar eens voorzichtig aan een paar sokken. En nu is dit mijn collectie.

20121026-235909.jpg

En er komt meer bij. Er is zoveel mooie sokkenwol te koop. Ik hou met name van handgeverfde, biologische wol. Wel duur, maar uit één streng of bol kun je meestal wel een paar sokken halen. En ik koop vaak restanten.
Zo tikte ik een prachtige streng merinowol op de kop, van een merk dat heet: socks that rock. De kleur is Mystic Kelp. Ik begon aan een patroon met golvende kabels, maar ontdekte al snel dat dit net teveel wol nam. Na minder dan een sok was ik door de helft van de wol heen. Dus koos ik een ander patroon, met minder steken op de pen. Het spiraalpatroon breit lekker breed uit, met als gevolg dat ik ook de tweede sok nu makkelijk red.

20121027-000418.jpg

Bij bovenstaande sok heb ik een nieuwe techniek geleerd voor de hiel en hak. Je breit een soort puntzak, waardoor de sok mooi symmetrisch wordt. Een snelle en leuke manier om een hak te breien, en bovendien heel netjes, omdat je geen steken op hoeft te halen.

Ik heb nooit geweten dat een nederige sok zoveel mogelijkheden in zich bergt. ik kan variëren met de hak, de teen, de boord, ik kan de sok van beneden naar boven breien of andersom…
Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is, schreef K. Schippers ooit in een gedicht. Met aandacht kijken opent een wereld, die oneindig veel interessanter en veelkleuriger is dan wat je op het eerste gezicht kan zien. Dat geldt voor mensen, voor de natuur, het weer… En voor sokken.

20121027-101302.jpg

Geef een reactie

