Vijftig tinten (zwerksjaal 2)

Op 8 september ben ik begonnen met mijn 365dagen-project ‘zwerksjaal’. Elke dag twee pennen breien in de kleur van de hemel van die dag.
Ondertussen groeit de sjaal gestaag.

20121019-214049.jpg

Ik werk nog steeds met de vier kleuren blauw, wit, lichtgrijs en donkergrijs. Iedere dag beslis ik welke twee draden in combinatie het weerbeeld van die dag het beste weergeven.
Als ik iets heb ontdekt in de afgelopen anderhalve maand is het wel dit: het Nederlandse weer is te wisselvallig voor twee kleuren. Soms is de hemel eerder ‘vijftig tinten grijs’, of, om het met een andere boektitel te zeggen ‘eerst grijs dan wit dan blauw’.

20121019-214425.jpg

Dramatische luchten zoals deze zijn eerder regel dan uitzondering.
Toch hou ik voorlopig vast aan het concept: twee draden en twee pennen per dag. Het dwingt me na te denken over wat ik waarneem. Het daagt me uit iedere dag te beschrijven. Wat overheerste? Blauwe lucht, wolken, regen, nevel.

Het enige wat ik nog wil toevoegen is een warm oranjeroze draad. Voor dagen met een zonsondergang of een regenboog. Zoals deze:

20121019-214805.jpg

Zodat ik niet vergeet dat die er ook zijn.

Geef een reactie

