Wolgevoel

Veel handgesponnen en luxere wol komt in mooie strengen in plaats van kant en klare bollen.

20120921-220738.jpg

20120921-220753.jpg

Die moet je dus zelf nog tot bolletjes opwinden. Ondertussen krijg ik daar aardig handigheid in. Als je de streng goed uitlegt, kun je een hele tijd mooie cirkels loshalen en tot een stevige bol opwinden. Van de lanoline in de wol worden gelijk je handen mooi zacht.
Maar hoe precies en systematisch ik ook te werk ga, steeds komt er een moment, vroeg of laat, dat het er zo uitziet:

20120921-221230.jpg

En dan zit het niet een beetje in de war, nee, de wol verdicht zich tot een enorme knoop, die alleen met veel geduld te ontwarren is. Het is wel eens voorgekomen dat ik gewoon het resterende deel heb losgeknipt, en het er later, ontward, weer heb aangeknoopt.

Toch blijf ik strengen kopen, naast bollen. Want de kleuren en het gevoel van deze handgesponnen en geverfde wol is te bijzonder. Daar heb ik wel een beetje gepuzzel voor over.

20120921-221543.jpg

Geef een reactie

