De kunst van het breien

Op mijn verjaardag kreeg ik een fijn boek van dochterlief:
De kunst van het breien, van Jane Brocket.

Jane Brocket schrijft hierin dat ze breien ‘zachtaardig’ benadert. Niet streng een patroon volgen, en breien voor het nut, maar omdat het leuk is. Dat geeft ruimte om iets te proberen, om je te vergissen en breien te zien als een vorm van levenskunst.
Als ik dat lees, word ik blij. Zo brei ik ook. Omdat het leuk is, omdat ik blij word van mooie garens en het gevoel van wol, van kleur en textuur, van iets maken met mijn handen.
Het lezen van dit boek, inspireerde me tot iets nieuws: ik bedacht dat ik een hoes wilde breien voor mijn nieuwe 18-maandenagenda van Moleskine. Natuurlijk is het stijlvolle zwart van deze agenda ook prachtig, maar ik wilde iets aaibaars. Ik heb mijn agenda tenslotte dagelijks in mijn handen. Ik zocht inspiratie voor een patroon en vond dat uiteindelijk in een plaid, ‘lizard ridge’ van Laura Aylor op Knitty. Te vinden in de pattern library onder de categorie Whimsies.

Ik heb volgens het patroon golvende strepen gebreid tot de lap lang genoeg was. Het patroon geeft een bobbelig resultaat, maar even strijken met een natte theedoek ertussen en het wordt mooi vlak. Vervolgens de randen omgeslagen en vastgenaaid. Het elastiek losgeknipt, door de hoes gepeuterd met een haaknaald en weer vastgenaaid. En klaar!

20120901-165721.jpg

20120901-165729.jpg

;20120901-165807.jpg<

Geef een reactie

