Kedeng kedeng

Het bestaat echt, mannen die in de trein tussen Schiphol en Amersfoort non-stop over gereedschap kunnen praten. Bij Duivendrecht hadden de twee frisse oudere jongeren naast me alle manieren doorgenomen om behang van de muur te halen, rond Weesp ging het over drevels en frezen, en bij Hilversum bespraken ze de voor- en nadelen van het zelf bezitten van een bouwlamp op statief.
Een van de mannen had een keycord om waar met grote letters BRANDWEER op stond. Niet alleen een Bob de Bouwer dus, bij een ongelukje met de soldeerbout zag ik hem ook nog eens paraat staan met de brandblusser.
Als je zit te breien in de trein, hoor je nog eens wat.

20120626-205708.jpg

Als ik wil lezen of werken, ga ik in een stilte coupe zitten. Maar breien is leuker, als er om je heen gepraat wordt. Het valt niet op dat ik meeluister, ik ben immers verdiept in mijn breiwerk. Zo heb ik van de week niet alleen veel geleerd over gereedschap, ook heb ik twee psychologen horen praten over de beste aanpak van een probleemgezin, en heb ik genoten van een voor mij verder onverstaanbare discussie in het Italiaans, die hoog opliep. Ze moesten nog naar Assen, zoveel begreep ik wel. Misschien was dat de oorzaak van alle emotionaliteit.
Met mijn sok op de pennen voel ik me soms net Miss Marple. Terwijl het landschap voorbij flitst, schrijf ik mijn eigen detective-verhaal.

Geef een reactie

