Ouwe sok

Ik ben een kat in het diepst van mijn gedachten. Mijn idee van ontspanning is met lekkere dikke sokken aan op de bank met een boek, film en/of een potje wordfeud. En maar spinnen van genoegen. En ik heb ontdekt dat zelfgebreide sokken de voldoening nog een paar graadjes hoger doen schieten.
Het klinkt als een bezigheid uit een ander tijdperk: sokken breien. Toen ik gisteren tweette mijn tweede paar af te hebben, regende het reacties op mijn timeline. Er vielen termen als : uitstervend, ouderwets, doe jij dat nog? – maar ook bekenden sommigen mij stiekem (!) ook graag te breien, compleet met foto’s van besokte voeten.
Wat mij betreft: ik heb een hekel aan koude voeten. Ik woon in een huis met een onbarmhartige plavuizen vloer. In de zomer loop ik graag op blote voeten, maar ’s avonds moeten er sokken aan. In de winter is een paar sokken niet genoeg, en moet er een paar extra dikke sokken overheen.
Nu brei ik ze zelf. Op vier pennen, zogenaamde korte sokken-pennen, van 20 cm. Een soort sate-stokjes. Een sok op deze pennen is een project dat je makkelijk in je tas stopt. In de trein loop je niet het gevaar medereizigers te verwonden. En met een goed patroon bijvoorbeeld hier te vinden is het makkelijker dan het lijkt.
Ik weet het, ik weet het, mijn trui moet ook nog af (nog 1 mouw te gaan). Maar vanmiddag ga ik ook even langs het wolwinkeltje voor een bol sokkenwol denk ik. Instant ontspanning. Purr.

20120623-091300.jpg

20120623-091316.jpg

Geef een reactie

